Kan det kanske vara så att ett ojämställt arbetsklimat leder till besvären?

"Mycket av stressen landar i nacken"

Forskningen ger inga tydliga svar, klart är att vi behöver göra mycket mer för att förebygga arbetsrelaterade skador. Mycket av stressen landar i nacken, armarna och axlarna vilket senare leder till fler sjukskrivningar.

Att vi dessutom sitter långa timmar framför bildskärmar sliter på vår muskulatur i dessa områden. Speciellt när musklerna får arbeta många timmar i små mikrorörelser utan nödvändig vila.

 

Stress ökar muskelspänningar

Statistiken i arbetsrelaterade skador skiljer kvinnor markant från män. En teori bakom resultaten i är skillnaden i hur vi arbetar, menar Anders Ehnbom, vd på Mousetrapper.

– Kvinnor är i högre grad drabbade av stressrelaterade besvär som ökar muskelspänningar. Det i sin tur ökar risken för besvär vid arbete framför bildskärm.

Generellt har kvinnor även mer monotona arbetsuppgifter, medan män tenderar att ha friare uppgifter – och effekten talar för sig själv.

 

Ledsen kvinna

Dåliga och ojämställda arbetsuppgifter för kvinnor sätter sina spår, och statistiken talar för sig själv. Foto: Unsplash

 

Vilka förutsättningar har du?

Vi riskerar ett växande folkhälsoproblem om vi inte tar resultaten på allvar. Potentiella skador kommer inte minska av sig själv, utan problemet måste diskuteras och hanteras för att det ska kunna minska i utsträckning.

– Musarm kan exempelvis förebyggas men är svår att helt bli av med. Vi måste bli bättre på att ge anställda rätt förutsättningar, rent ergonomiskt, då detta på sikt leder till att den generella folkhälsan förbättras - inte minst bland kvinnor, säger Anders Ehnbom.

 

Små förändringar gör skillnad

Det är lätt att göra små förändringar som gör skillnad! Först och främst: Byt ut den traditionella musen mot ett ergonomiskt pekdon – ett sådant förebygger musarm.

Mousetrapper är ett sådant verktyg och är utformat för att skapa en naturligt ergonomisk position så att armbågen hamnar innanför axeln.

 

Agera – innan det är för sent

Se även till att byta till ett höj- och sänkbart skrivbord. Då kan du enkelt se till att du sitter rätt genom att kontrollera att armbågarna är i höjd med skrivbordet när du sitter avslappnat med rak rygg.

"När du står aktiverar du fler muskler"

Den självklara fördelen är att det är enkelt att variera mellan stående och sittande. När du står aktiverar du fler muskler, speciellt om du fördelar vikten då och då mellan benen. Ett hett tips är att stå och arbeta direkt efter lunchen, då sätter matsmältningen igång. Sist men inte minst, sitt rätt med en stol som du kan justera.

 

FAKTARUTA

 

Tips för att motverka smärta:

  • Rygg. Sträck ut armarna framför dig, håll ihop händerna och känn att skulderbladen sträcks isär. Håll positionen i 5-15 sekunder. Spreta med fingrarna och knyt näven växelvis. Upprepa 10 gånger med varje hand och känn hur spänningar släpper.
  • Ben. Lyft hälarna från golvet upprepade gånger, då får du igång blodcirkulationen. Så piggar du upp trötta ben. Upprepa 20 gånger.
  • Axlar. Axelsmärtor kan förebyggas om du ställer dig upp med höger ben framför det vänstra i en dörröppning. Sätt höger hand (vänster om du är vänsterhänt) i ländryggen med handflatan utåt. Sätt armbågens baksida mot dörrkarmen och töj försiktigt i 5-10 sekunder genom att du lutar överkroppen bakåt. Då åker armbågen framåt. Slappna av och upprepa ett par gånger.

* Undersökningen är utförd av Kantar Sifo, 2018.