Sedan flera år tillbaka har Rikard Josefson drivit jämställdhetsutvecklingen framåt inom finansbranschen. Det började med att han fick sig en tankeställare när han insåg att han tenderade att anställa vita män i sin egen ålder till sin ledningsgrupp i högre grad än andra.

– Jag såg att alla runt bordet hade likadana blå skjortor och tänkte ”det här blev ju inte bra”. En bra grupp måste innehålla personer med olika perspektiv, förklarar han.

 

Att ta hjälp där du brister

Efter det har han arbetat aktivt för att skapa jämställda ledningsgrupper och förespråka mångfald. Ett av hans viktigaste verktyg är att ha en nära relation med HR-avdelningen som kan visa honom duktiga anställda med potential som han själv missar.

– Jag vet att jag precis som många andra lättast pratar med människor som speglar mig själv. Som chef är det dock viktigt att jag ser alla anställdas potential och därför ber jag dem om hjälp för att inte missa någon, säger Rikard Josefson.

Avanza hade sedan tidigare arbetat mycket med jämställdheten inom bolaget när Rikard Josefson klev in som vd. Ledningsgruppen är jämställd och består idag av sex kvinnor och fyra män. Därför kan han fokusera mer på hur det ser ut på andra områden som till exempel hur representationen ser ut över hela organisation.

 

Rikard Josefson. Foto: Avanza

Ledningsgruppen på Avanza är nu för tiden mycket mer jämställd än den tidigare varit, någonting Rikard Josefson har prioriterat och värderat högt. Foto: Avanza

 

En marknad öppen för dig med ambition

Det är framförallt två områden som Rikard Josefson tänker på. För det första är Avanza ett väldigt  tech-drivet bolag i finansbranschen med många anställda utvecklare. Han skulle vilja att fler kvinnliga utvecklare jobbade hos Avanza och vill gärna inspirera unga tjejer att satsa på en karriär inom tech. Dessutom önskar han mer mångfald inom organisationen med fler anställda med utländsk bakgrund. Han menar att de aktivt letar anställda med nya profiler men att de samtidigt har krav på goda svenskkunskaper vilket försvårar rekryteringen.

– För mig är det inte en mångfalds- eller jämställdhetsfråga i första hand utan en affärsstrategi som kommer att ge bättre resultat. Det är det viktigaste, säger han.