Självförtroende i kombination med livsglädje och ett starkt team är viktiga delar i Annas ledarfilosofi. Den framgångssaga som en gång skrevs om Odd Molly är nu på väg att få fler kapitel.

– Skulle du fråga designchefen så skulle hon nog säga att jag petar hur mycket som helst, säger Anna och skrattar när jag frågar hur mycket en vd är involverad i själva designprocessen.

Det är lyxigt att få användning av sin utbildning

Hon är en delegerande ledare, men att Anna har åsikter om färger, struktur och mönster är egentligen inte så konstigt. Hon har sytt kläder så länge hon kan minnas och också påbörjat en mönsterkonstruktörsutbildning. Fallenheten för siffror gjorde dock att hon sökte sig till Handelshögskolan i Stockholm. Efter studietiden hamnade hon på Björn Borg och sedan modejätten H&M. I dag är hon vd på Odd Molly sedan fyra år tillbaka.

– Det är lyxigt att få användning av sin utbildning samtidigt som man får jobba med något man verkligen gillar, säger Anna Attemark, när vi träffas över en kaffe på hennes kontor med utsikt över Slussen i Stockholm.

Tacksam utmaningAnna

När Anna tog över vdrollen hade Odd Molly tappat i ordervärde under flera säsonger. Många utmaningar stod för dörren, men Anna såg det aldrig så.

– Jag tror verkligen på det vi gör och då känner jag ingen press. Dessutom har jag ett starkt team bakom mig. Visst har det stundtals varit jobbigt men jag har inte sett det som utmaningar, snarare tvärtom. Jag gillar att jobba i motvind. Hade jag kommit in på ett företag som inte kräver förändring så har jag ju inget att göra, nu fanns det hur mycket som helst att hugga tag i.

Jag gillar att jobba i motvind

När Odd Molly startade 2002 gick allt i rätt riktning under flera år. Men sedan hände något. Plaggen som kom ut på marknaden var inte riktigt det kunderna hade väntat sig från ett företag som stått för mönstrade färgstarka plagg.

– Bolaget hade inte läst av marknaden och då spelar det ingen roll vad man skapar, det säljer inte ändå. Vi hade tappat kundfokus.

Ny chefstab

Samtidigt som Anna blev vd rekryterades Jennie Högstedt Björk till vice vd och sortimentschef på Odd Molly. Anna, Jennie samt resten av teamet har stått inför en hel del omvälvande initiativ de senaste fyra åren. De har gått från ett designstyrt företag till ett modehus med kundfokus.

De har gått från ett designstyrt företag till ett modehus med kundfokus.

I dag säljer Odd Molly dessutom inte bara damplagg, utan ett helt livsstilskoncept där nya kollektioner med badkläder, regnkläder och hemtextiler har tillkommit exempelvis. Bolaget har också format en egen säljkår för galgaratt få ökad kontroll över distributionen och bättre känsla för slutkunden, istället för att bara förlita sig på agenter som ansvarat för flera varumärken. Samtidigt har Odd Molly satsat på att öppna fler egna butiker på nya välanalyserade platser för att stärka varumärket och driva försäljning.

Det låter nästan som att ni startat ett nytt företag?

­– Det är faktiskt en helt ny plattform att stå på och det tror jag krävdes. Jag brukar säga att förändring kräver förändring – det låter enkelt men ibland vågar eller kan man inte riktigt ta de krafttag som krävs men det gjorde och kunde vi. Varumärkesarbetet inom Odd Molly har sedan starten byggt på att skapa starka relationer till kunden. Vi står inte bara för god design, utan vill också förmedla en särskild känsla. Vi försöker leverera en produkt paketerad i ett destillat av kvinnors tankar, behov, hemligheter och drömmar. Det hade man tappat bort i kombination med andra saker som man kunde göra bättre.

Positiv utveckling

I dag visar Odd Molly upp starkare siffror och försäljningen ökade med 30 procent år 2014 jämfört med året innan och under de första nio månaderna av 2015 har tillväxten fortsatt öka och lönsamheten kraftigt förbättrats. Anna menar att team, delegerat ansvar och tydligt målfokus är viktiga framgångsfaktorer.

Jag tror väldigt mycket på dem jag arbetar med

– Jag tror väldigt mycket på dem jag arbetar med och om vi tror att vi kommer att lyckas, även om man ibland testar något för första gången, så är förutsättningarna mycket större att vi kommer att klara det. Jag vill att mina medarbetare ska ta ansvar, växa och våga testa nya områden inom bolaget. Vi är dock aldrig helt nöjda, då ska nog någon annan ta över det här jobbet, säger Anna och skrattar.

– Det går alltid att göra förbättringar, det är ju det roliga.

Anna Attemark om:

Inre drivkraft
Lusten är den som driver mig. Hittar jag något jag tror på och brinner för så driver det mig framåt.

Karriär
Det kan låta konstigt men jag har aldrig haft att göra karriär som mål, utan för mig har det handlat om att ha roligt. Då blir man bra på det man gör. Jag ser det inte som att jag gjort karriär idag.

Mode
Jag klär mig bara i Odd Molly. Inte för att jag måste, men för att jag vill. Jag tycker det matchar mig och min personlighet.

Nyhet!
Odd Molly startades som en hyllning till Molly; en skatetjej i Venice Beach på 80-talet som gick sin egen väg och vågade följa sina drömmar. Därför kommer varje kollektion från och med nu både förverkliga och vara inspirerad av en riktig tjej och hennes ”odd” livsdröm.

Läs mer på www.oddmolly.se/oddproject