I oktober blev Sabine Andersdotter, som äger och driver Talent&Partner, utnämnd till Årets Stjärnföretagare i Stockholm 2016 av Mittforetag.com. Tävlingen väljer ut framgångsrika företagare som arbetar innovativt med sina företag från 14 städer varje år. Sabine Andersdotter vann bland annat på grund av sitt säregna sätt att marknadsföra Talent&Partner. Hon lägger stort fokus på sociala medier och nyskapande PR-kampanjer.

Vill hitta nya vägar

– Jag lägger aldrig pengar på traditionell annonsering. Jag vill hitta nya vägar, som till exempel i somras när jag gjorde en lyckad kampanj på Instagram. Jag tryckte upp ”Här ligger en av Sthlms hetaste mediesäljare och STEKER” tillsammans med vår logga på lyxiga badlakan. De taggades i bilder från bland annat Visby, Ibiza och San Tropez. Det fick en otrolig effekt, säger hon.

Sabine Andersdotter packade väskan och flyttade från en liten ort på landet till Stockholm som nittonåring. Hon hankade sig fram genom olika ströjobb och hamnade till slut i receptionen på Sturebadet. Hon jobbade snabbt upp sig och fick mer ansvar. Där träffade hon senare en entreprenör som såg hennes snabba karriärutveckling och erbjöd henne jobb i hans koncern. 

– Hans företag var i olika utvecklingsfaser och krävde en hög rekryteringsfrekvens. Jag fick ansvaret att rekrytera alla nya, berättar hon. 

Jag lägger aldrig pengar på traditionell annonsering

Rekryteringen gick så bra att entreprenören till slut erbjöd Sabine Andersdotter att göra hennes bemanning- och rekryteringstjänst till ett av hans nya start up-bolag. Hon gjorde fina resultat och började drömma om att stå på egna ben.

– Jag visste inte riktigt hur bra bolaget gick förrän jag visade en vän min balans- och resultatrapport som förklarade att mina resultat var fantastiska. Jag bestämde mig för att gör det på egen hand istället, berättar hon. 

Viktigt att stå på sig

Det var fem år sedan och idag är framgångsagan är ett faktum. Sabine Andersdotter menar att en av anledningarna till att det går så bra är hennes positiva och framåt attityd. 

– För det första tror jag inte att man måste vara formell för att vara professionell, det ska vara roligt att jobba. Dessutom accepterar jag nederlag snabbt och fokuserar sedan helt på det positiva istället, förklarar hon. 

För det första tror jag inte att man måste vara formell för att vara professionell

Några läxor som Sabine Andersdotter lärt sig på vägen är till exempel att stå på sig och inte ge upp. Men, det finns också några viktiga praktiska saker att tänka på när man starta ett bolag.

– Det viktigaste är att man skapar en bra administrativ struktur från början i företaget. Det blir bara jobbigare och jobbigare att gå bakåt och rätta till något som man slarvade med i starten, säger hon.

Nu vill hon ta Talent&Partner till nästa nivå. Varumärket har blivit större än bolaget och Sabine Andersdotter utvärderar hur hon tillsammans med andra kan utveckla företaget till att matcha varumärket kommersiellt. 

– Nu är jag redo för nästa stora utmaning! Jag letar efter en spännande partner som vill göra resan tillsammans med oss, säger hon.

3 tips till företag som ska rekrytera

  • Det är lätt att man rekryterar efter personliga preferenser istället för att rekrytera personer med ny kunskap, företag drivs bäst av heterogena grupper.
  • Använd ett rekryteringsbolag så att rekryteringen görs av proffs som har tid att göra en noggrann rekrytering.
  • Skriv en tydlig kravspecifikation på vilken kompetens ni behöver.