Yrkeskläder med en passform som designats utifrån kvinnors behov är en viktig komponent för att skapa trivsel och få fler kvinnor att söka sig till mansdominerade hantverksyrken. Under hösten har yrkesklädestillverkaren Blåkläder därför utvecklat sin uppskattade och efterlängtade damkollektion.

Produktutvecklingen inom arbetskläder för kvinnor är eftersatt

Vi är en av Nordens och Europas ledande tillverkare av yrkeskläder för bland annat byggbranschen och industrin. Vi har därför ett stort ansvar i att erbjuda även kvinnor yrkeskläder som är funktionella och har utformats utifrån deras behov. Produktutvecklingen inom arbetskläder för kvinnor är eftersatt. Det borde vara en självklarhet att alla yrkesarbetande skall ha tillgång till kläder som håller måttet när det gäller passform, funktion och kvalitet. Lika förutsättningar ger också rätt signaler till de tjejer som vill utbilda sig till ett yrke inom branschen, säger Peter Mönhage, Sverigechef på Blåkläder.

Säkrare, enklare och bekvämarePeter

De branscher vi vänder oss till är av tradition mansdominerade. I dagsläget är mellan åtta och tio procent av vår målgrupp kvinnor. Både Peab och JM poängterar att ökad mångfald är en överlevnadsfråga för hela branschen. JM är ett av de företag som har en målvision att 2030 ha minst 20 procent kvinnliga hantverkare. Samtidigt är det viktigt för oss att bidra till en mer jämställd byggbransch. Vår främsta drivkraft ligger i utmaningen att göra yrkesarbetares vardag säkrare, enklare och bekvämare, säger Rose-Marie Näsström, produktutvecklare på Blåkläder.

Den främsta drivkraften

Utvecklingen av Blåkläders damkollektion är en långsiktig satsning där ett av målen är att kunna erbjuda en bredare kollektion med rätt passform för kvinnor. Damkollektionen kommer att utökas kontinuerligt framöver, just nu befinner sig många spännande plagg på ritbordet.

Testpiloterna fyller en nyckelfunktion i arbetet med att utveckla vår damkollektion

För oss är det självklart att utveckla framtidens yrkeskläder för kvinnor i samarbete med kvinnliga hantverkare. Vi har därför rekryterat ett antal testpiloter, kvinnliga hantverkare som arbetar på bland annat NCC och Skanska. De testar våra plagg och återkommer efter ett par veckor med sina synpunkter till oss. Intresset för att bli testpilot översteg vida våra förväntningar, vi fick in 3500 intresseanmälningar från kvinnliga hantverkare i hela Europa. Testpiloterna fyller en nyckelfunktion i arbetet med att utveckla vår damkollektion, deras synpunkter är mycket viktiga och värdefulla för oss, säger Rose-Marie Näsström.

En ökad jämlikhet

Feedbacken från testpiloterna har hittills varit övervägande positiv. Många kvinnliga hantverkare välkomnar att en yrkesklädestillverkare uppmärksammar dem och deras behov av funktionella, säkra och bekväma yrkeskläder.

– Vi ser fram emot att fortsätta arbetet med att vidareutveckla vår damkollektion och hoppas förstås även kunna bidra till en ökad jämlikhet genom att attrahera fler kvinnor till byggbranschen. Det här är en viktig och efterfrågad satsning som växer kontinuerligt, säger Peter Mönhage.