För att kund ska bli så nöjd med servicen eller upplevelsen som möjligt är det viktigt att framkalla en positiv känsla, att man som företag uppfyller de förväntningar som kunden har. 

Man ska nog aldrig vara tillräckligt nöjd.

– En god tanke hos en verksamhet är att hela tiden utveckla tjänsterna mot kunden så att de blir bättre för varje dag. Oavsett vilken fas man befinner sig i som företag så ska man nog aldrig vara tillräckligt nöjd, utan alltid sträva efter att göra saker lite bättre, säger Johan Åkerlund på Sturebadet.

Ett grundläggande sätt för att kroka in sin kund i verksamheten ska i grund och botten vara att ha så hög produktkvalité som möjligt. Tyvärr går företag ifrån det i dagens säljsamhälle och satsar mer på mängd genom bredd, menar Johan Åkerlund.

– Om du utgår från kunden istället för att ha för mycket fokus på produkten eller tjänsten så kommer du väldigt långt. Ta reda på vad kunden helst vill ha och se till att leverera det på bästa sätt. Då känner den sig sedd och vill komma tillbaka.

 

Att skapa ett behov hos kunden

 

Många lyckade företag har filosofin att skapa ett behov som kunden inte visste att den hade.
– Kunden kanske redan vet vad den vill ha, men det grundar sig mycket på företagets marknadsföringsstrategi. Här kan du föra fram olika saker för att väcka uppmärksamhet, lojalitet och få kunden att känna ett känslomässigt band till produkten. Resultatet blir att kunden känner sig utvald och unik, säger Johan Åkerlund.

Att göra marknadsundersökningar kan vara ett sätt för ett företag att ta reda på kundens behov, men då måste företaget verkligen veta vad målet med undersökningen är.

Jobbar du med tjänster som hos oss så kan du hela tiden få återkoppling från kunderna.

– Levererar du produkter så är det såklart svårt att veta vad kunden vill ha nästa gång, men jobbar du med tjänster som hos oss så kan du hela tiden få återkoppling från kunderna angående deras vistelse eller produkt. Med facit i handen är det lättare att veta vad som behöver göras bättre till nästa gång, menar Johan Åkerlund.

 

Sturebadet - pool

Många lyckade företag har filosofin att skapa ett behov som kunden inte visste att den hade. Foto: Sturebadet
 

Kunden ska känna trygghet

 

Johan Åkerlund tror att det som kan skilja hans eget företag från många andra som säljer tjänster är att de känner sig hemma i lokaler som har en historia på 150 år.

– Vårt mål är dock att alltid höja ribban på hur vi levererar produkten. Att ändra ett utbud för mycket kan vara ovant för alla, men så länge du kan fokusera på kundernas upplevelse behöver du nog inte oroa dig. Det kan alltså vara en risk att förändra för mycket i sitt koncept. Du bör snarare få kunden att känna sig hemma i det som den specifika produkten har gett tidigare. Samtidigt ska det inte finnas en gräns för hur mycket du kan påverka kundens tillstånd och helhetsupplevelse, menar Johan Åkerlund.

Kundens trygghet ska stå i centrum

– Kundens trygghet ska stå i centrum i ett lyckat affärskoncept. Den ska få precis vad den önskar sig, fast lite bättre levererat nästa gång. Du ska ha en egen nisch, men också förbättra dina produkter.

 

Få kunden att längta tillbaka

 

När det gäller Johan Åkerlunds egen verksamhet så vill han att kunden ska gå ut genom dörren med en längtan att komma tillbaka.

– Det kan vara en bra grundregel för alla företag. I vårt företag står vi inte i en fabrik och gör en produkt utan produkten händer när kunderna är här. Vi behöver knappt göra någon yttre marknadsföring alls utan fokuserar på det vi har innanför väggarna.