Faktaruta

Bolag: KACHING AB

Verksamhet: Utvecklar innovativa tekniklösningar för framtidens detaljhandelskedjor (Mobile Point of Sales, mPOS)

Grundades: 2016

Antal anställda: 24 st, med 15 olika nationaliteter representerade

Ägare: Sven Hagströmer med sitt investmentbolag Creades, som även var första investerare i Klarna och har även startat Avanza. I ägarkretsen finns utöver grundaren Mathias Plank, och även några av Sveriges mest framgångsrika entreprenörer såsom Richard Båge, Mediaplanet och Rustan Panday, Storytel samt Daniel Soussan, Insplanet.

Det kan kännas som en framtidsvision men är vare sig framtid eller vision, utan en faktisk lösning som redan finns på plats i utvalda butikskedjor.

– Apple Store var först ut med att ta bort kassadiskarna och ersätta dem med mobila kassor. Nu har vi utvecklat ett system med motsvarande funktion som kan användas av alla butiker, berättar Mathias Plank, VD för Kaching AB, ett nystartat innovationsbolag.

Det är lite som en saga att höra honom berätta om hur det hela startade. För ett år sedan var han VD för DYNAMO, ett företag med fokus på app-utveckling. De hade satsat hårt på att knyta till sig världsledande app-utvecklare och såg en stark utveckling inom området. Bland kunderna återfanns bland annat Apple.

Vi blev uppvaktade av Apple som undrade om vi inte kunde utveckla en generell lösning.

– Vi blev uppvaktade av Apple som undrade om vi inte kunde utveckla en generell lösning motsvarande den som används i Apples egna Apple Store, och jag satte genast ett antal av de bästa app-utvecklarna på det.

Det var så företaget Kaching AB startades, med fokus på att utveckla ett system för att bedriva butikshandel med mobila kassor. På bara ett års tid har de lyckats ta fram ett modernt system för att driva butiker, som är mycket mer än bara en mobil kassalösning, och även lyckats attrahera namnkunniga investerare.

– Det vi gör är att vi kombinerar den digitala e-handeln med försäljningen i fysiska butiker så kunderna kan få fördelarna av bägge. Vi tror fortfarande på upplevelsen av att ha butiksförsäljning, att kunderna får tala med en säljare och diskutera olika varor och lösningar. Samtidigt tror vi på smidigheten i e-handeln, vilket minskar behovet av stora lager, så kunderna kan handla produkten i butiken och sedan få den hemskickad.

 

Fick förmånen att tänka fritt

 

Under utvecklingen av kassalösningen har de haft förmånen att få tänka helt fritt då de inte behövde bygga på någon tidigare teknik. Den friheten har inneburit att de kunnat tänka innovativt och använda den allra senaste tekniken för att bygga ett system från vilken en modern detaljhandel kan styras.

Kunden behöver inte byta sina nuvarande system, vår produkt kan läggas som ett lager ovanpå.

– Kunden behöver inte byta sina nuvarande system, vår produkt kan läggas som ett lager ovanpå och integreras mot befintliga system såsom ekonomisystem, lagerhanteringssystem, lojalitetsdatabas, produktdatabas och kundregister. Med KACHING mPOS och vår DASHBOARD får handlaren data om försäljning och kundflödet i butiken kan följas i realtid, förklarar Mathias Plank.

Ett annat nytänkande är att de även kopplar ihop butikens kassasystem med deras e-handel som i många fall fortfarande fungerar helt skilt från butiksverksamheten.

Så betalsystemet består egentligen av en grupp med appar – en så kallad App Suite med Mobile Point-of-Sale (mPOS) samt funktioner som Warehouse, Dashboard, Loyalty, Consumer App etc.

 

Så fungerar den mobila kassalösningen i butiken

 

Det som händer då en butik börjar använda en mobil kassalösning är att kassaapparaten flyttas in i en smart enhet, som en iPad eller en iPhone, och kassadiskarna tas bort helt. Det ger betydligt mer utrymme inne i butiken samtidigt som personalen inte blir fastlåsta bakom diskarna utan kan röra sig runt i butiken och möta kunderna mer aktivt, vilket resulterar i både nöjdare kunder och mer försäljning.

– Ett lite oväntat resultat är även att svinnet i de butiker som gjort förändringen har gått ner till nästan noll när personal hela tiden cirkulerar i butiken, berättar Mathias Plank.

Genom mätningar med bland annat enkäter har man mätt olika parametrar i samband med introduktionen av den nya typen av kassasystem och resultaten visar att:

  • kunderna blir nöjdare, dels för att de får mer tillgänglig personal samtidigt som köerna försvinner
  • de anställda blir nöjdare då de får bättre verktyg att arbeta med. Det blir även en roligare arbetsplats med mer varierade arbetsuppgifter
  • det går fortare att genomföra ett köp, tiden för köpet har gått ner till hälften
  • butiken klarar av att ta emot fler kunder när det är som mest tryck i butiken
  • kunderna köper fler antal produkter för ett högre värde, då säljaren har all information kring lager, priser, produktinfo och systemet föreslår dessutom relaterade produkter

 

Ipad betallösningar

Det som händer då en butik börjar använda en mobil kassalösning är att kassaapparaten flyttas in i en smart enhet. Foto: Kaching
 

Påverkar även andra funktioner

 

Men det är inte bara i butiken som förändringarna märks. Exempelvis innebär systemet en modernisering när det gäller inventering och lagerhållning. Personalen kan hålla kontinuerlig koll på lagret via en blåtand-scanner och lagersaldot syns i realtid, så personalen vet hela tiden vad som finns tillgängligt att sälja och vad som behöver beställas.

Även respektive säljare i butiken kan följa sina egna siffror.

Den mobila kassalösningen ger även möjlighet för ansvariga på olika funktioner att hålla koll på hur försäljningen utvecklas. Vid ingången till butiken sitter en utrustning som räknar antalet kunder i butiken i realtid, vilket gör det möjligt att följa konvertering i realtid, dvs hur många av de som besöker butiken som faktiskt också handlar. Även respektive säljare i butiken kan följa sina egna siffror och se hur sin bonus utvecklas baserat på sin personliga prestation.

Till den mobila kassalösning kan även kopplas på en konsument-app som kunderna kan ladda ner med lojalitetsprogram.  Via Beacons i butiken så registreras kunderna så snart de kommer in i butiken.

– Personalen i butiken vet därför redan när kunden kommer in att det är en lojal kund och kan ge dem bästa service baserat på deras tidigare köphistorik, förklarar Mathias Plank.

 

Bra för både stora och små butiker

 

Detaljhandeln är den första kundgruppen som Kaching fokuserar på, men systemet kan även användas i andra segment, som hotell- och restaurangbranschen.

Ett segment som visat stort intresse för mobila kassor är butiker som säljer kapitalvaror, då de kunderna ofta har större behov av personlig service än t ex snabbköpsbutiker. Sedan ger den mobila kassalösningen även fördelar för både mycket stora och även mindre butiker.

Men även en mycket liten butik har stor nytta av en mobil kassalösning.

– Exempelvis i en bilhall eller möbelbutik där säljarna måste ta sig långa sträckor mellan olika funktioner i lokalen ger det en stor fördel att kunna sköta allt på ett ställe och få tillgång till all information, genom den mobila kassan. Men även en mycket liten butik har stor nytta av en mobil kassalösning då det frigörs utrymme i butiken genom att kassadisken och de traditionella gammal-kassorna försvinner.

På sikt kommer även Artificial Intelligence (AI) att byggas in i systemet vilket kan ge ledningen för en butikskedja möjligheter att bli mer pro-aktiva. Om det regnar ute kan systemet tipsa personalen om att köra en drive på vissa utvalda produkter, som går extra bra på grund av väder osv.

– Sammantaget innebär en mobil kassalösning helt nya möjligheter för handlaren och ett betydligt mer dynamiskt och effektivt sätt att driva en butik, avslutar Mathias Plank.