– Det finns tre stora drivkrafter bakom utvecklingen, säger Patrik Müller, E-handelsexpert på DIBS. Dels har vi den tekniska utvecklingen, dels konsumenternas beteenden och behov och till sist fler B2B-företag som inkluderar e-handel i sin affärsmodell.

Förändrade behov

I takt med att den svenska e-handelsmarknaden vuxit till sina nuvarande 100 miljarder om året, har den också förändrats. Konsumenternas beteenden och behov har utvecklats och e-handeln som förr handlade om att spara pengar och göra kap handlar numera snarare om att det är smidigt, enkelt och sparar tid.

– Det gör att det finns ett större krav idag på att själva köpprocessen är enkel, annars går man snabbt vidare till en annan sida och köpet blir avbrutet, säger Patrik Müller.

Tålamodet är kort hos konsumenter

Tålamodet är kort hos konsumenter och haltande information, för få betalningsalternativ och leveranssätt samt återkommande krav på att registrera kund- och kortuppgifter är alla anledningar till att köp avbryts. Kraven har drivits på av den tekniska utvecklingen i stark symbios med konsumenters beteenden. Tydligaste trenden just nu är att mobilen tar en allt större plats även inom e-handeln. Patrik Müller:

– Jag började prata om att framtidens e-handel kommer att ske via mobilen istället för datorn redan 2011. Då var det många som tyckte att jag svamlade, SÅ långt skulle utvecklingen väl ändå inte gå…

Mobilen först

Om det var ljummet bemötande under 2011 är det nog betydligt fler som tror honom idag. Mobile first – det vill säga att lösningar tas fram med enbart mobilen i fokus – har inneburit att allt mer e-handel sker från mobilen; faktum är att det idag är över hälften av svenskarna som handlar via sin mobil eller surfplatta. Trenden är både ett resultat av och drivkraft bakom allt fler mobilanpassade webbsidor, utbudet av appar och mobilanpassade betalsätt.

När handeln via mobilen blir lika enkelt som från datorn, skapas i sin tur incitament att utveckla e-handeln ytterligare. Effekten blir ännu fler krav på enkelhet – i mobilen har vi ännu mindre tålamod och kräver en spikrak väg till köpet utan några som helst hinder.

Den andra generationens betalningslösningar tar mark.

– Precis som mobilen just nu formar e-handeln generellt driver den även på utvecklingen av betalningssystem; nu när den andra generationens betalningslösningar tar mark ligger fokus på just mobiler, säger Patrik Müller.

Hit hör bland annat svenska Swish som har utökat sina P2P-betalningar till att omfatta bland annat e-handel. Patrik Müller spår att vi kommer att se en betydligt mer fragmenterad betalmarknad i framtiden än den som råder idag. Och han vågar sig på ytterligare en säker spådom:

– För e-handeln kommer mobilen att fortsätta ta mark och inom några år kommer e-handel via mobila enheter inklusive surfplattor att helt dominera.

Erbjud valfrihet

Så hur ska ett företag möta konsumenters ökade krav på enkla och snabba köp, vilka mer och mer görs via mobilen? Patrik Müller rekommenderar tydlig information om utbud samt köp- och leveransvillkor, att erbjuda möjligheten att registrera kund- och kortuppgifter samt att erbjuda flera olika betalnings- och fraktsätt.

– Det gäller att kunna bemöta konsumenters varierande betalningspreferenser, som ofta baseras på hur enkelt, snabbt och säker en betalning kan göras. Erbjud konsumenter en valfrihet, för att undvika avbrutna köp, avslutar Patrik Müller.