Inre och yttre motivation

 

En hög motivationsnivå måste vara en grundbult om du ska vara redo att starta ett företag. Det går att tala om både en inre och en yttre motivation. Den inre handlar mycket om att hela tiden se hur långt du kan komma, oavsett hur stora utmaningarna är. Sedan gäller det att utmana dig själv inom dem.

Du kan få en drivkraft av att våga ta ytterligare ett steg längre.

– En utmaning kan vara att testa något nytt för dig, kanske hålla ett tal för en grupp eller helt enkelt våga leva det liv som du vill utan att påverkas av folk runt omkring och grupptryck. Du kan få en drivkraft av att våga ta ytterligare ett steg längre och så att säga gå utanför den blomstrande trädgården. Att testa hur det är att stå på andra sidan staketet, säger entreprenören Alexander Pärleros.

När det kommer till den yttre motivationen kan det vara att ha olika typer av mål.

– Här tycker jag det är viktigt att du har en vardag som du tycker är kul och kollegor som du trivs med. Att du jobbar med något som du brinner för och kan vara stolt över. Har du dem delarna kan du nog komma långt varje dag. Du ska känna att det inte är ett vanligt jobb du går till utan ditt liv.  Det sociala sammanhanget är såklart viktigt i allt det här, säger Alexander Pärleros.

 

Egen inspirationsmetod

 

Att bygga upp ett företag innebär många grundläggande beslut och stora ställningstaganden. Alexander Pärleros har dock sin egen metod.

– Jag kallar den “hell yeah”-metoden. Om någon kommer till dig med en idé som ger dig en wow-känsla direkt så är det bara att köra. Många faller dit på “helt ok”-principen. Om någon känner halvhjärtat för någonting så kommer den personen förmodligen inte bli långvarig. Man ska starta ett företag med någon och för något som man har väldigt stor passion för. Du måste verkligen kunna offra energin och timmarna för att skapa något du brinner för.

Mycket inom försäljning handlar om att ha en bra relation till kunden och att tillmötesgå kundens och marknadens önskemål. Ett tips är att hoppa över på kundens sida, menar Alexander Pärleros.

Kunden ska känna att ni sitter i samma båt och är på samma sida.

– Diskutera med kunden hur ni tillsammans kan få igenom ett köp mot det bolaget du jobbar på. Det kan också vara mot en produkt som kunden ska köpa. Kunden ska känna att ni sitter i samma båt och är på samma sida och inte förhandlar mot varandra. Det är en nyckel som jag har använt mig mycket av. Vad kan jag och kunden göra tillsammans för att komma överens om priset eller tjänsten som min chef eller partner har satt för att gå ner i pris? I diskussionen kan du både utmana och komma överens med kunden istället för ett tvärt nej.

Alexander Pärleros betonar vikten av att verkligen försöka jobba och samarbeta med människor som du känner dig trygg med och kan lita på till 100 procent. Det låter enkelt och naturligt, men det kräver att du verkligen har personerna du gillar bäst runt omkring dig.

– Jag skulle nästan kunna sträcka mig och säga att den du jobbar närmast med skulle kunna vara en person som du kan tänka dig att åka på semester med. Klickar ni inte och ligger på samma yrkesmässiga breddgrad så straffar det sig i framtiden.

 

Alexander Pärleros

Alexander Pärleros betonar vikten av att verkligen försöka jobba och samarbeta med människor som du känner dig trygg. Foto: Emil Bohman
 

Bra företagskultur

 

En säker rekrytering och företagets personalavdelning (HR) spelar också en stor roll när det kommer till trygghet inom ett bolag.

Rekrytering i varierar väldigt mycket från situation till situation.

- Säljare kan drivas extremt mycket av pengar, men med HR och samma typ av positioner så handlar det mer om att bygga en bra företagskultur och en god trivselfaktor. Rekrytering i varierar väldigt mycket från situation till situation. Många av de som jag har rekryterat in har jag helt enkelt fått på referens. Det kan också vara bra att be alla i företaget komma till interna workshops och berätta vad de står för och vilka värderingar de har.