Utvecklingen mot ett allt mer kontantlöst samhälle fortsätter och allt fler digitala betallösningar tas fram och vinner förtroende hos såväl konsumenter som företag. Ett scenario som vi inte ser någon annanstans i världen.

 

Kontaktlösa kortbetalningar

 

Idag görs drygt 80 procent av alla transaktioner i den fysiska detaljhandeln med kort. Prognoserna för 2020 är att mer än 90 procent av alla betalningar är digitala och år 2025 beräknas hälften av alla handlare helt slutat att ta emot kontanter. Inom branscher som restaurang, hotell, kollektivtrafik och parkering ligger man ännu längre fram.

Genom att blippa kortet mot avläsaren sker betalningen smidigt, säkert och snabbt.

Just nu införs kontaktlösa kortbetalningar för fullt i Sverige. Bankerna ger ut nya kort och företagen uppdaterar sina kortterminaler. Genom att blippa kortet mot avläsaren sker betalningen smidigt, säkert och snabbt. Att betala via sin mobiltelefon har vi kunnat göra sedan i våras då Samsung Pay lanserade sin lösning. Senare i år har Apple Pay flaggat för sitt intåg på den svenska marknaden.


Swish når snart 6 miljoner användare, vilket gör att allt fler kassasystem nu integrerar betallösningen. Swish kommer därmed snart att finnas även inom den etablerade handeln.

 

Många nya möjligheter

 

I Sverige går utvecklingen extremt fort. Resten av världen ser på och förundras. Vissa kallar oss naiva. Digitala betalningar har också en baksida som vi ständigt måste beakta. Det är viktigt att vi får med alla på det digitala tåget, gammal som ung, landsbygd som storstad. Utrymmet för tekniska störningar är större med allt fler aktörer. Integriteten begränsas med ökad spårbarhet och riskerna för bedrägerier finns hela tiden där.

Den digitala utvecklingen är stimulerande och ger många nya möjligheter men ställer också höga krav.

En tillräckligt sofistikerad cyberattack kan förmodligen radera ut vår ekonomiska kontoföring så att miljontals kronor försvinner. Den digitala utvecklingen är stimulerande och ger många nya möjligheter men ställer också höga krav på att vi alla tar ansvar, från kunden av betallösningen, till kontoförande bank. Digitala betalningar är framtiden – men låt oss möta framtiden på ett omdömesfullt sätt.