Kort, eller inte alls

Du tittar på klockan i mobilen – som också har betalappar som Swish, Paypal, Klarna med flera nedladdade – och inser att nej, det får bli mat från affären därhemma istället. Du orkar inte åka hem och hämta korten och åka tillbaka igen. Synd, tänker du och beger dig mot busshållplatsen.

 

Välj vad som passar dig

Annat är det på nätet. Där har e-handeln lärt dig som konsument att köp inte behöver ske genom att dra kort i en betalningsterminal. Du kan sitta bekvämt i soffan därhemma och klick, klick, klick så är varan både synad, lagd i varukorg och betald.

"Du behöver inte ta fram ditt kort"

Betalningslösningen beror på vad du föredrar för stunden: betalkort, PayPal, Swish, faktura med mera. Betalningen har plötsligt blivit mer än bara en transaktion av pengar; den har blivit en mervärdestjänst. Du behöver inte ta fram ditt kort, du kan dela upp betalningen och du kan själv välja när och hur du vill betala. Enkelt och bekvämt.

 

Morgan Sellén Verifone

Morgan Sellén är vd på företaget Verifone, och menar på att det är dags att börja utnyttja tekniken som kan underlätta vår vardag på riktigt. Foto: Verifone

 

Ett nödvändigt ont

Det här får mig att fundera. Vägen från utbyteshandel, via mynt och sedlar, till olika varianter av fysiska ”plastkort” är logisk; genom att erbjuda kortbetalning kan både säljare och köpare vara totala främlingar men ändå säkra på att den finansiella transaktionen sker korrekt, omedelbart och säkert.

"Synen på betalning har stannat"

Det är dock där synen på betalning har stannat i den fysiska detaljhandeln. En finansiell transaktion. Fantastiskt bra, men också lite av ett nödvändigt ont. Och som konsument kan du generellt sett betala med kort, eller inte alls.

 

Betala trots glömd plånbok

Men. Vad skulle hända om vi applicerade samma tjänstetänk inom den fysiska detaljhandeln? Tänk om vi gjorde det möjligt för konsumenter att betala trots att man glömt plånboken hemma. Om storhandlingen i mataffären kunde tas på faktura, genom ett enkelt klick i mobilen? Och om jag som konsument enkelt kunde välja den app jag föredrar för stunden: betalkort, Paypal, Swish, faktura, och så vidare..?

Mitt svar är att det skulle öppna upp för helt nya affärsmöjligheter inom den fysiska detaljhandeln. Ta exemplet ovan som ett av många fall. Här är ett till:

 

asiater med mobiler

520 miljoner kineser använder sig av en applikation för att betala – tekniken finns med andra ord, varför utnyttjar vi den inte? Foto: Unsplash

 

En av Kinas mest populära betalningstjänster är Alipay som dessutom fungerar som ett community och en marknadsföringskanal för handlare. 520 miljoner kineser har appen i sin mobil, vilket inkluderar det ökande antalet kinesiska turister i Sverige. De skulle kunna hitta just er butik via Alipay om ni accepterade lösningen. Och dessutom visa för andra att de gjort ett köp hos er.

Bara ett tips, och en möjlighet som öppnar sig om vi öppnar upp för fler betallösningar även utanför e-handeln. Idag finns de tekniska lösningarna; det är bara att börja använda dem.