E-handel har vuxit och kommer växa än mer, men få handlare tjänar pengar. Absolut störst lönsamhet i hela e-handel ekosystemet är inom konsumentkredit. Otroligt nog ägs i de flesta fall konsumentkredit idag av tredje part. Paynova står på handlarens sida och vill ändra på detta.

 

Fokus på lönsamhet

– Under e-handelns etableringsfas låg störst fokus på tillväxt och få tänkte på lönsamheten. Men nu är e-handeln både mogen och etablerad och alltfler e-handlare börjar känna av den låga lönsamheten. Ett problem för dem är också att de inte själva kontrollerar betallösningen där ofta vinstmarginalerna skapas, förklarar David Larsson, sälj- och marknadschef på Paynova.

"Störst fokus låg på tillväxt och få tänkte på lönsamheten."

Idag ansvarar e-handlaren själv för bland annat inköp, marknadsföring, lagerföring och frakt, men betalningsprocessen ägs av annan part, ett företag som erbjuder en betallösning online.

 

Fullständig transparens

– Och det är företaget som äger betallösningen som får vinstmarginalerna i e-handelns ekosystem, det kan röra sig om 5-8 procents vinst. Detta vill vi ändra på och istället sätta handlaren och handlarens varumärke i förarsätet.

"Allt i handlarens regi och varumärke."

Paynova har därför utvecklat en komplett betallösning och en affärsmodell med fullständig transparens som hjälper e-handlaren att få kontroll över även kundresan inom betalningsprocessen, och därigenom få möjlighet att själv få del av värden som skapas där. Paynova tillhandahåller fullservice i form av plattform, all administration, riskbedömningar, kundsupport. Allt i handlarens regi och varumärke. Vi står för att handlaren själv ska kunna avgöra hur dess kunder behandlas.

 

Bygg kundrelationer

En annan viktig aspekt i att e-handlaren får direktkontakt med sina kunder under betalningsprocessen är varumärkesbyggandet. De behöver bygga upp sina kundrelationer, vilket generellt är svårt online, och att kommunicera med relevanta budskap för sin kund även gällande betalningar är en viktig del i att stärka varumärket och bygga upp en kundlojalitet.

 

Kontroll över sin kundresa

– Vi ser att e-handlare börjar inse att de ger bort en del av sin potentiella vinst och omsättning till betallösningsföretag, och välkomnar möjligheterna att själva få kontroll över sin kundresa. Vi står på handlarens sida och är självklart glada över att fler väljer oss som  partner, avslutar David Larsson.