Företag med stor publik knutna till sig, företag med ett unikt innehåll, eget varumärke och en utbyggd digital infrastruktur. Affärsmöjligheterna är stora för företag som sitter på en stor publik som Spotify, har ett unikt innehåll som skapar efterfrågan som Netflix, har ett känt varumärke och kontrollerar hela produktionskedjan som Tesla och en utbyggd infrastruktur med en bredd av tjänster som Amazon. Gemensamt för dem är att de förstår beteendeförändringar och hur människor fungerar samt har möjlighet att snabbt anpassa sig till marknaden.

 

Större räckvidd än Dallas 

När Dallas var populärt satt folk fängslade framför TV:n vid en given tidpunkt vilket marknadsförare inte var sena att utnyttja. Idag har företag som är stora på sociala medier en större räckvidd än Dallas hade. Ett företag med stor publik kan väldigt snabbt göra sin arena till en handelsplats.

"De högst värderade bolagen idag sitter på en stor publik."

Spotify med över 140 miljoner aktiva användare varav 70 miljoner är betalande medlemmar bjuder på ett brett sortiment av musik och är duktiga på att distribuera, men de kan ta fram ännu fler produkter. Med så många medlemmar skulle de kunna bli störst i världen på att sälja det som är relevant för deras bransch, till exempel vinylskivor, hörlurar och högtalare. De högst värderade bolagen idag ”sitter” på en stor publik.

 

"Kapitalisera publiken"

Lyckas man ”kapitalisera publiken” finns det pengar att hämta. Traditionella företag som hade en publik knuten till sig tidigare är trögrörliga och tappar nu till yngre aktörer som förstår hur de ska använda publiken. Titta på mediebolaget Schibsted, de tjänar inga pengar på Aftonbladet utan på Blocket, det digitala bolaget som är en av de yngre i företagsfamiljen.

"Tid är pengar och människan är bekväm av sig."

Näthandeln ökar inom alla sektorer. Enligt HUI:s beräkningar börjar de fysiska butikerna stängas när försäljningen online närmar sig 15 procent. Tid är pengar och människan är bekväm av sig. Klarar inte dagligvarubranschen av att ställa om får de det svårt i framtiden. Ingen kommer orka åka till stormarknader och handla när det finns tillgång till onlinebutiker dygnet runt.

 

Kvinna med laptop på cafe

Tid är pengar och människan är bekväm av sig. Näthandeln blir bara större och bransch efter bransch kommer känna av nya aktörer. Framtiden är spännande!Klarar inte dagligvarubranschen av att ställa om får de det svårt i framtiden, handeln blir digital - och det går undan. Foto: Unsplash

 

Utvecklat unikt innehåll

Det säger mycket att Google och Facebook stod för 99 procent av USAs digtala annonsökning 2017. Man kan fråga sig varför Apple gick från att vara en stor dataproducent till att bli den största musikleverantören i USA. Jo, de förstår ändrat konsumentbeteende och förändringar som sker globalt. 

"Den andra trenden är att ha ett unikt innehåll."

Den andra trenden är att ha ett unikt innehåll. Netflix hade en stor publik och visade i starten mestadels Hollywoodfilmer. Nu har de utvecklat ett unikt innehåll med eget material till 80 procent som är anpassade till kunderna. Bolaget växte på fem år från 30 miljoner betalande medlemmar till dagens 118 miljoner.  

 

Bygga starka varumärken

Den tredje trenden är att bygga starka varumärken. Tesla är unik som förstått att bensin och diesel inte är framtiden. De jobbar inte med återförsäljare utan säljer bilar direkt till slutkund. De har showrooms på platser där folk rör sig. Varumärkesbutikerna behöver bara ett flaggskepp som visar deras koncept och sedan kan de ha en nätbutik öppet dygnet runt.

"Amazon har 44 procent av e-handelsmarknaden i USA."

Den fjärde trenden är att bygga en infrastruktur. Titta på Amazon, som har 44 procent av e-handelsmarknaden i USA. Amazon började sälja böcker på nätet, sedan har de lagt till den ena produktkategorin efter den andra. Idag har de 90 miljoner pris medlemmarna ett abonnemang där Amazon bjuder på Spotify och Netflix. De är så stora att de dödar konkurrenterna om de andra inte ändrar strategi.  

Det är viktigt att analysera vad det är som händer. Näthandeln blir bara större. Bransch efter bransch kommer känna av nya aktörer. Föreställ er att Hemnet som har alla bostadsobjekt inför budgivning på nätet, då kan mäklare som yrkesgrupp hälsa hem.