Det kan konstateras att det var ett viktigt paradigmskifte under tredje kvartalet 2017 där fysisk handel började minska i absoluta belopp som tyvärr förväntas fortsätta.

Patrik Hedelin på eEquity tror att digitaliseringen i efterhand kommer att tillmätas samma betydelse som när vi gick ifrån att vara jägare till att bli bönder eller när vi genomgick den industriella revolutionen.

 

En betydlig ökning

Med hjälp av Internet har konsumenternas makt ökat betydligt och många mellanhänder i värdekedjan har fått det tuffare, ofta mellanhänder som i annars har haft lite att bidra med. Allt fler bolag kan ganska enkelt utveckla egna varumärken och produkter där de köper produktionskapacitet och sedan säljer globalt antingen via egna butiker och/eller via nätet. Exempel på denna typ av bolag är Daniel Wellington – klockor, NA-KD – mode unga tjejer eller iDeal of Sweden mobiltelefontillbehör som en modeprodukt.

Detta är något vi valt att fokusera på, säger Patrik Hedelin som har valt att bara fokusera på detaljhandel med bolag såsom NA-KD, iDeal of Sweden, Footway, RoyalDesign och Caliroots.

 

Influencer marketing

NA-KD är bara 2,5 år gammalt men säljer redan idag online i 196 länder från ett lager och två kontor samtidigt som bolaget redan är lönsamt före fasta kostnader. En motsvarande utveckling har aldrig tidigare varit möjlig. En stor del av marknadsföringen sker genom influencer marketing där Instagram och andra sociala mediaplattformar är var NA-KDs kunder befinner sig.

"Hela branschen står inför förändringar, både hot och möjligheter."

Möjligheterna inom detaljhandel har aldrig varit större. Hela branschen står inför förändringar, både hot och möjligheter. Patrik Hedelin menar att några viktiga framgångsfaktorer idag är att bygga starka konsumentvarumärken genom att vara relevant för sin målgrupp, överinvestera i kundnöjdhet, enkelhet, skalbarhet, automation, väldefinierade affärsprocesser och decentraliserad IT infrastruktur.

 

Ett glatt gäng från eEquity.

Det glada gänget på eEquity, Magnus Wiberg, Jessica Mattsson, Felix Erhardt, Patrik Hedelin och Anders Nordström. Foto: eEquity

 

Framgångsrika på nätet

Digitaliseringen har möjliggjort att mäta saker på ett helt annat sätt än tidigare. De mer avancerade bolagen styr idag sina inköp algoritmiskt, online marknadsföringen är helautomatiserad och självoptimerade samtidigt som det är robotar som sköter fysiska lager. Big data och AI har gett nya möjligheter till kundsegmentering och personlig marknadsföring.

"Vi har flyttat 62 miljarder i volym från fysiska butiker ut på nätet."

E-handeln växer ganska konstant med ca 16 - 18 procent om året vilket innebär att på tio år har vi flyttat 62 miljarder i volym från fysiska butiker ut på nätet. De kommande tio åren beräknas motsvarande siffra vara 180 miljarder. Många e-handlare har växtvärk och har helt enkelt inte hunnit längre än i sin utveckling. Det är ungefär på samma sätt som logistikvärlden där det fortfarande saknas tillräckligt många bra hemleveransalternativ. Patrik Hedelins bedömning är att när de stora speditörerna får till tillräckligt bra hemleveransalternativ så kommer e-handeln att växa ännu fortare.

 

Stora möjligheter

Många stora detaljhandelsföretag arbetar idag med att komma ikapp sin digitala strategi vilket är nödvändigt och spännande. Många av dessa kommer att bli mycket framgångsrika på nätet.

"Utvecklingen har aldrig gått fortare"

En annan effekt av den snabba utvecklingen av detaljhandeln där många varumärken vill kontrollera sin exponering mot kunderna är flagskeppsbutiker som bara blir allt fler och som även leder till uppgång för citykärnorna. Totalt sett kan konstateras att utvecklingen aldrig har gått fortare och att möjligheterna aldrig varit större inom handeln än idag.