Måndag morgon – Maria, en affärsområdeschef på ett större nordiskt bolag, ­hoppar in i den väntande taxin ­utanför sitt hem och åker till flygplatsen.

Hon passerar genom Fast-Track, och har som vanligt valt ett säte vid fönstret på planet. ­Flygplanet ­landar tryggt och säkert på ­Arlanda. Maria skyndar ut, med ett snabbt leende och ett ”tack” till ­kabinpersonalen.

Flygbussen står och väntar utanför terminalen och Maria skannar snabbt sin e-biljett i telefonen. Hon kliver 40 minuter senare in på kontoret. Det är en intensiv arbetsdag innan det är dags att åka till hotellet för några timmars välförtjänt återhämtning.

Hon hälsar på personalen i hotell­receptionen, får sin nyckel och går upp för att förbereda morgondagens management möte. Hon ringer hem till familjen och ­säger god natt.

"Ingen utcheckning ­eller väntan i kön vid receptionen."

Tisdag morgon – Maria lämnar ­hotellet, ingen utcheckning ­eller väntan i kön vid receptionen. ­Istället hoppar hon snabbt in i den väntande taxin som hon ­bokade i appen ­tidigare på morgonen. ­Telefonen ringer, hon svarar och ­chauffören som redan vart hon ska startar resan. Framme vid kontoret, fortfarande kvar i telefonsamtalet, går hon ur taxin, ingen kortbetalning, inget kvitto, ingen väntan krävs. Hon nickar hejdå till chauffören och skyndar in till kontoret.

 

För Maria är detta en helt vanlig resdag: 

Majoriteten av företagets affärsresenärer bokar själv sina resor genom ett bokningsverktyg online. På 3-5 minuter kan resenärerna själv välja, för dem, bästa sättet att resa.

Samma reseprocess används för hela Företagets Nordiska verksamhet och resenären har samma reseupplevelse i alla länder (Sverige, Norge, Danmark och Finland). Tydliga rapporter som visar utcheckad data som kan ­jämföras med avtalade priser.

"Det enda de ­behöver ­göra är att identifiera sig, som anställd på företaget."

Resenärerna betalar inte på hotellet. Det enda de ­behöver ­göra är att identifiera sig, som anställd på företaget. ­E-vouchers är implementerade och sparar mycket tid! ­Resenären ­behöver inte vänta i kön för att få checka ut, behöver inte betala med ett privat bankkort och behöver inte lägga tid på att göra ­reseräkningar för att få tillbaka sina pengar för reseutlägg.

En faktura vid månadsslutet med alla reseomkostnader, som hotell, tåg, taxi flygbuss etcetera, det fungerar precis som det gör för flygbiljetterna i dag. En månads faktura med reseomkostnader, uppdelat per kostnadsställe. En stor tidsbesparing av faktura­hanteringen, för ekonomiavdelningen och resenären.