Faktorer som teknik, data och resenärens förväntningar innebär idag att frihet och kontroll går hand i hand, vilket lämnar makten hos resenären.

Störst inverkan har så klart mobiltelefonen. Idag är den mer än en kommunikationskanal, utan även en möjlighet till service och interaktion med resenären under varje steg av resan. Med en smartphone kan resenären och affärsresebyrån gå långt bortom bokningen och skapa en helt igenom uppkopplad reseupplevelse – före, under och efter resan.

Boka om via mobilenUlla

– Morgondagens affärsresenärer kommer att i större utsträckning än idag använda mobilen för att bli självständiga, säger Ulla Persson, säljchef på IT-företaget Amadeus Scandinavia. Att med ett klick hitta alternativa flygningar vid störningar kommer att vara standard, precis som möjligheten att boka om ett flyg via mobilen. Men det som verkligen kommer att göra skillnad är platsbaserade tjänster, till exempel att enkelt kunna dela transport med kollegor eller olika destinationstjänster. Vi kommer dessutom att se hur olika appar integreras med varandra för att skapa en sömlös användarupplevelse, med Uber och Hilton som ett bra exempel.

Att använda sig av data för att förutse resenärens behov och skapa en personligare reseupplevelse är en nödvändighet för reseföretag. Tänk dig att du accepterar en mötesinbjudan i en annan stad och genast får ett förslag på resplan från din affärsresebyrå, komplett med flyg och hotell.

Smidigare och bättre

– Rätt använt kan storskalig dataanalys skapa den intelligens som krävs för att ett erbjudande ska bli kontextuellt relevant, säger Ulla Persson. Genom varje interaktion berättar resenären för oss vad de vill ha men det är först nu som företagen verkligen kan lyssna, tolka och agera på informationen omedelbart.

Internet of things, det vill säga saker uppkopplade mot internet, bör även nämnas. Inom resebranschen används tekniken idag för att spåra bagage och inom en snar framtid kommer det vara möjligt för flygplatser och hotell att skicka personlig och skräddarsydd information och erbjudanden till resenärer baserade på tid och plats.

För affärsresenärer som är villiga att testa nya tjänster kommer reseupplevelsen bara att bli smidigare och bättre ju längre den tekniska utvecklingen kommer.